طرز تهیه کیک اسفنجی خانگی

A great restaurant website

طرز تهیه کیک اسفنجی خانگی

کیک ساده

چگونه کیک خانگی درست کنیم؟

کیک اسفنجی خانگی جزء جدایی ناپذیر عصرانه ها و میهمانی های خانوادگی است که زنان خانه دار آنرا تهیه می کنند. امروز می خواهیم طرز تهیه آن در خانه و چند ترفند ساده برای پف کردن و اسفنجی بودن آنرا برای شما شرح دهیم. کیک اسفنجی در کنار قهوه و چای لذت تکرار نشدنی را بدنبال خواهد داشت اما چه کارهایی را انجام دهیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم؟ چرا کیک هایی که در خانه درست می کنیم با شیرینی ها و موادی که از شیرینی فروشی ها تهیه می کنیم فرق دارد؟ در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

طرز تهیه کیک اسفنجی خانگی

:مواد لازم

تخم مرغ: 4 عدد

روغن مایع: 2/3 لیوان

شکر: 1.5 لیوان

ماست: 1 لیوان

بکینگ پودر: 1 قاشفق مربا خوری

آرد: 2 لیوان

وانیل: 1/4 قاشق مرباخوری

در مرحله اول با یک دستگاه مخلوط کن سفیده تخم مرغ را بخوبی هم بزنید و میتوانید از دور تند دستگاه استفاده کنید. مخلوط باید رنگ شیری پیدا کند و یکدست و بدون ذرات اضافی باشد.

تخم مرغ بدست آمده را به مایع حاوی روغن و شکر اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه با دور تند مخلوط کن بهم بزنید تا یک مایع رقیق و چسبنده بدست آید.

آرد را بصورت مرحله ای و با الک اضافه کنید تا از گوله شدن آرد جلوگیری شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا دیده شده پس از پخت کیک ذرات آرد بصورت گوله زیر دندان حس میشود که زیاد خوشایند نیست.

کیک اسفنجی

پس از اینکه دیدید گوله های آرد از بین رفت هم زدن را متوقف کنید و مایع ر ابررسی کنید. یک ظرف مناسب پیدا کنید و کف آنرا چرب کنید تا کیک پس از پخت براحتی از آن جدا شود. برای پخت میتوانید از ماکروویو و یا فرهای خانگی استفاده کنید. کیک را به مدت 25 دقیقه قرار دهید تا حالت اسفنجی و طلایی به خود بگیرد. پس از این مرحله می توانید آنرا خارج کنید و تزئین کنید.

 

برای تزئین ابتدا صبر کنید کیک به مدت 20 دقیقه در دمای محیط خنک شود و سپس آنرا نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد تزئینی بخوبی به سطح آن بچسبد. میتوانید از موز حلقه شده و یا مغز بادام برای زیبایی آن استفاه کنید. در بسیاری از موارد این کیک ها با بستنی سنتی نیز طعم فوق العاده ای را خواهند داشت. پس بیاد داشته باشید که در کنار بشقاب خود از مقدار کمی بستنی هم استفاده کنید.

چرا کیک من پف نمی کند؟

یکی از مواردی که تمام ذوق آشپزی و پخت کیک خانم های خانه دار را از بین می برد، پف نکردن کیک است. اغلب خانم ها از این شکایت دارند که پس از اینکه کیک را از فر بیرون می آورند، در اصطلاح ترد و پفکی نیست و لایه های ضخیم کیک بر روی یکدیگر طعم آنرا تحت تاثیر قرار می دهد. برای اینکه این مشکل در کیک های خانگی رفع شود باید مراحل پخت و افزودن مواد را یکبار دیگر مرور کنیم.

مرحله اول: مایعات اضافه شده را بررسی کنید. در مرحله اول میزان مایعات را بررسی کنید و روند اضافه شدن آنرا در مراحل مختلف بسنجید. گاهی اضافه کرد نصف لیوان از شیر یا مواد دیگر تاثیر زیادی بر کیفیت کیک دارد

مرحله دوم: بررسی دمای فر

اگر به فرهای صنعتی دقت کرده باشید، خواهید دید دارای نشانگر دما هستند و اپراتور میتواند درتمام مراحل پخت، دما و رفتار کیک را کنترل کند. این روند در فرهای خانگی کمی دشوار است و فرد باید بر حسب تجربه آنرا کنترل کند.

مرحله سوم: بررسی ترتیب افزودن مواد

گاهی افزودن اشتباه یکی از مواد باعث کاهش کیفیت کیک می شود. بطور مثال سعی کنید در مراحل ابتدایی نیمی از آرد را اضافه کنید و تمام آنرا به یکباره اضافه نکنید. همچنین آرد و مواد مختلف را در مراحل اولیه اضافه کنید و کره و سفیده تخم مرغ را پیش گرم کنید تا از مخلوط شدن درست آن با مواد دیگر اطمینان حاصل کنید.

مرحله چهارم: میزان روغن

اگر میزان روغن اضافه شده بیش از حد مورد لزوم باشد، پف کیک را گرفته و باعث میشود سوراخ های هوایی کیک بسته شوند و لایه های ضخیم بر روی یکدیگر قرار گیرند و هوا فرصت خارج شدن از کیک را نداشته باشد. برای رفع این مشکل در وسط کیک چند سوراخ ایجاد کنید و روغن را در کمترین مقدار خود اضافه کنید. همچنین از باز و بسته کردن مدام درب فر جدا خودداری کنید زیرا این عمل باعث تغییر دمای فر می گردد.

مرحله پنجم: بررسی زمان ساخت مایع خمیر

اگر فاصله ای که شما خمیر را آماده کرده اید تا زمانی که درون فر قرار دهید زیاد باشد، این امر باعث میشود وسط کیک پایین بیاید و بعد از پخت لایه ها بر روی هم بچسبند.

مرحله ششم: از تکان دادن فر در زمان پخت خودداری کنید زیرا این امر باعث افت کیفیت آن می شود. اگر میزان بکینگ پودر یا جوش شیرینی زیاد باشد هم کیک شما پوک شده و بطور یکسان پف نخواهد کرد.

مرحله هفتم: چطور بدانم وسط کیک پخته است؟

برای این امر بعد در مراحل نهایی پخت یک چنگال را درون کیک ببرید. اگر ذرات کیک به آن چسبید ونتوانستید به آسانی آنرا خارج کنید بدانید چند دقیقه دیگر نیز باید آنرا در فر قرار دهید. اما اگر چنگال براحتی از کیک جدا شد بدانید وقت خوردن آن فرا رسیده است.

مرحله هفتم: بررسی قالب کیک

اگر قالبی که کیک را رد آن قرار داده اید خیلی بزرگ باشد، کیک فرصت نمی کند حرارت را در خود ذخیره کند و به سرعت حرارت را از دست می دهد و سطح تماس آن با هئا افزایش خواهد یافت. پس بیاد داشته باشید کیک را در ظرفی مناسب قرار دهید تا تمامی سطح آن با ظرف در تماس باشد و انتقال حرارت بخوبی صورت پذیرد. به میزان چرب بودن قالب هم توجه کنید و میزان روغن کمی در آن قرار دهید تا سطح کیک به آن آغشته شود.

مرحله هشتم: بررسی میزان شکر و تخم مرغ

توجه داشته باشید اگر میزان شکر بیش از حد باشد بافت کیک رده رده شده و خشکی خاصی پیدا می کند. در این حالت کیک کش نمی آید و به تکه های ریز تبدیل می ش.ود.

در پایان نظر شما را به طرز تهیه یک شیرینی کیک خانگی جدید جلب می کنیم و میتوانید از صدای مخلوط کردن مواد لذت ببرید.

برچسب:

مطالب پیشنهادی

آموزش کیک
طرز تهیه 2 نوع ...

طرز تهیه 2 نوع شیرینی خانگی شیرینی خانگی یا خونگی دسته ای...

ادامه مقاله

دیدگاه خود را بنویسید

NAME *
EMAIL *
تلفن*

آرشیو
مطالب محبوب
آرشیو
مارس 2024
ی د س چ پ ج ش
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31